Билгийн

Доллар (USD)

Улаанбаатар

“ЧИНГИС” БОНДЫГ ЮУ ЮУНД ЗАРЦУУЛАВ

Монголын эдийн засаг таагүй байна. Дэлхийн зарим оронд туссан энэ ханиад манай оронд халдварлаж, ужгирч, хүнд шатандаа шилжээд бай­на. Энэ байдлаас гарахын тулд төв банк чадлынхаа хэрээр ажиллаж буй ч нэгэнт хүнд хэлбэрт шилжсэн хатгаа хор урх­агаа дагуулж мэдэхээр болчихлоо. Бид оны өмнө дэл­хийн зах зээлээс эзэн Чи­нгис хаанаараа овоглосон 1.5 тэрбум ам.долларын үнэт цаас босгоогүй бол Монгол Улсын эдийн засаг одоогийнхоос дор­­дох байсан хэмээн Эдийн засгийн хөгжлийн дэд сайд О.Чулуун­бат хэлж байна. Сайн, саараараа дуудуулан байж олж ирсэн энэ мөнгийг манай улс бүтээн байгуулалтын то­моо­­хон ажилд хөрөнгө оруу­лахаар болоод байгаа.
“Чингис” бондын өрийг тө­лөөд дуусахад манай улсад ямар бүтээн байгуулалт үлдэх вэ. Энэ талаар Сангийн сайд Ч.Улаанаас тодруулахад “Мон­­­гол Улсын 18 аймаг нийслэлтэйгээ засмал замаар холбог­доно. Ингэснээр хот хөдөөгийн хөгжлийн ялгаа эрс багас­на. Хоёрдугаарт Монгол Улс уул уурхайн бүтээгдэхүүнээ дэлхий дахинд гаргахад саад­гүй хүргэх төмөр замын сүлжээтэй болж, далайд гарах шинэ гарцтай болно. Эрчим хүчээр өөрийнхөө хэрэгцээг бүрэн хангаж чадахуйц хүчин чадалтай болно. Оюутолгой, Тавантолгойн ордыг ашиглах дэд бүтцийн сүлжээг бий бол­гох, Монгол Улсын эдийн засгийн хурд эрс нэмэг­дэх зэрэг олон давуу талтай. Түүнчлэн жижиг дунд үйлд­вэрлэлээс манай улс дотоодын хэрэгцээгээ бүрэн хангах чадвартай болох юм” гэв. Амин чухал зүйлд зар­цуулагдах ёстой “Чингис” бондоор ямар ямар ажил хийс­­нээ манайхан ойр ойрхон шалгаж явах хэрэгтэй.
Учир нь, бид уг бондыг хүүтэй зээл­сэн юм. Хүүг хагас жил тутамд төлж явна. Одоогийн байдлаар эхний хагас жилийн хүүг Монголбанкнаас төлжээ. Төв банк 38 тэрбум төгрөгийн хүүг графикийн дагуу төлсөн байна. Бондыг байршуулан зарцуулж  байгаа нь Монголбанк учраас эхний төлбөрийг тус банк ийн хийсэн аж.
Тиймээс манай улс бондын хөрөнгөөр хийх бүтээн бай­гуулалтын ажлыг шат шатандаа цалгардуулахгүй явуулбал, өдөр бүр нэмэгдэж байгаа хүү­ний дарамтаас айх зүйлгүй болно. Харамсалтай нь зарим төсөл хөтөлбөр гацаанд ороод буй аж. Нэгэн жишээ дурдахад, улсын хэмжээнд улсын төсвийн болон бондын хөрөнгөөр хийгдэх 1.5 их наяд төгрөгийн төсөлд санхүүжилт олгох ёстой ч эхний хагас жилийн байдлаар 880 тэрбум төгрөгийн санхүүжилт ол­гохоор төлөвлөжээ. Гэтэл одоог­ийн байдлаар компаниуд 204 тэрбум төгрөгийн санхүү­жилт л аваад байгаа аж. Хэрэв III, IV улиралд багтаан төсл­үүдээ яаравчлахгүй бол бондын мөнгийг тэврээд хэв­тээд байгаагаас өөрцгүй болно гэдгийг холбогдох албаны хүн хэллээ.
Засгийн газар болон “Чин­гис” бондын Бодлогын зөвл­өлийн шийдвэрээр Таван­тол­гойн нүүрсний ордыг түшиглэн 450 МВт хүчин чадалтай цахил­гаан станц барихад 50 сая ам.доллар зарцуулахаар болжээ. Цахилгаан станц 2017 онд ашиглалтад орох юм байна. Мөн нийслэлчүүдийн ая тухтай амьдрах орчныг сайжруулах, агаарын болон хөрсний бохирдлыг бууруулж, замын түгжрэлийг арилгах зорилго бүхий “Гудамж” тө­сөлд бондын хөрөнгөөс 200 сая ам.доллар зарцуулахаар болж, ажил нь эхэлсэн. Уг төсөл “Хотын төв”, “Гэр хороол­лын дахин төлөвлөлт”, “Хурдны зам” гэсэн гурван дэд төсөлтэй.  Хотын төвийн 33 уулз­варыг шинэчлэх, шинээр гудамж бий болгох ажлыг хийж гүйцэтгэхээр ажиллаж байгаа ч Саппорогийн уулз­вар, Өргөөгийн урд талын замын болон Дарь-Эхийн уулзвараас бусад нь ашиглалтад ороогүй байна. Нийс­лэлд хаа сайгүй ухаж төнхсөн нүх, хөдөлгөөнийг нь хаасан замууд байх. Ирэх сараас өмнө бүх уулзварыг ашиг­лалтад оруулна гэж байгаа ч зарим уулзварын зураг төсөл бэлэн болоогүй байгаа гэсэн.
Засгийн газраас энэ онд зургаан аймгийг нийслэлтэй хатуу хучилттай замаар хол­бохоор ажиллаж байгаа ч ажлын явц удаашралтай буй. Энэ онд Дорнод, Дорноговь, Дундговь, Өмнөговь, Баян­хонгор, Хөвсгөл аймгийг хат­уу хучилттай автозамаар холбоход бондын хөрөнгөнөөс 570 тэрбум төгрөг өгчээ. Эд­гээр замаас Баянхонгор айм­гийн зам наадмын дараа ашиглалтад орох байсан ч хойшлогдсоор энэ сарын 24-нд улсын комисст хүлээлгэж өгнө гэж байв.
Бусад замын ажил графикийн дагуу яваг­даж байгаа ч Хөвсгөлийн замд төдийлэн ахиц дэвшил гарахгүй байгаа. Мөн “Чингис” бондоос ноолуурын салбарыг дэмжихэд 68,8, сүү сүүн бүтээгдэхүүний үйлдвэрлэлийг сайжруулахад 27.7, өвлийн хүл­эмж байгуулахад 17.4, ноос­ны салбарт 45, оёмол бүтээгдэхүүний салбарт 13.5 сая ам.доллар зарцуулахаар хуваарилжээ. Энэ нь түүхий ноолуурын экспортыг зогсоож, дотооддоо нэмүү өртөг шингэ­сэн экспортын чиглэлийн бүтээг­дэхүүн үйлдвэрлэлийг нэмэгдүүлэх ач холбогдолтой гэнэ. Ингэснээр салбарын үйлд­­вэрлэл, борлуулалтын ор­лого нэмэгдэж 20 орчим мянган ажлын байр бий болж, орон нутагт сүлжмэл болон оёд­лын үйлдвэр байгуулагдах аж.
Энэ онд Улаанбаатар хот болон орон нутагт баригдах орон сууцны хотхон, хороолол, инженерийн дэд бүтцийн барилга байгууламж, шугам сүлжээний ажилд 200 хүртэл тэрбум төгрөгийн санхүүжилт хийхээр шийдвэрлэсэн бай­на. Мөн Тавантолгой-Гашуунсухайт чиглэлийн 267 км төмөр замыг барих ажил­д 400 орчим сая доллар зарцуулах гэнэ. Уг төмөр замд 800 орчим сая долларын санхүүжилт шаардлагатай бө­гөөд үлдсэнийг нь га­даад, дотоодын хөрөнгө оруулал­таар шийдэхээр ажлаа эхлүү­лээд байна. Зам тээврийн яамнаас МИАТ компанид авах гурван онгоцны мөнгийг “Чингис” бондоос шийдвэрлэж өгөхийг хүсчээ. Ойролцоогоор 200 гаруй сая долларын сан­хүүжилт хэрэгтэй аж. Өнөөдрийг хүртэл Монгол Улс өөрийн гэсэн ганц ч онгоц­гүй бөгөөд энэ асуудлыг шийд­вэрлэхээр болоод байгаа нь энэ юм.
Гэхдээ “Чингис” бондыг босгосноороо валютын хан­шийг тогтвортой байлган үнийн өсөлтийн дарамтаас хамгаалах боломжтой болсон хэмээн Эдийн засгийн хөгж­лийн сайд Н.Батбаяр сэтгүүл­чидтэй уулзахдаа хэлж бай­­сан ч өнөөдөр “ноён” дол­ла­рын ханш тэнгэрт ха­даж, төгрөгийн ханш сулраад байна. Эрх баригчид гарах гарцыг эрэл­хийлж байгаа ч ам.дол­ла­рын амыг татаж чадаагүй л сууна.
Жил бүрийн өдийд төг­рөгийн ханш сулардаг ч энэ жилийнх шиг байдалтай нүүр тулж байсангүй. Хамгийн сүүлд 2009 оны гуравдугаар сард төгрөгийн ам.доллартай харьцах ханш 1660 болж бай­сан. Одоо энэ байдал давт­агдахгүй гэх баталгаа алга. Учир нь, эдийн засгийн энэ амаргүй байдал бүхий л сал­барт нөлөөлж, дээрээс нь “Чингис” бондын зургаан сар тутамд төлөх хүү нэмэгдэж тэр хэрээр эдийн засагт дарамт учрах болоод байна.

С.Заяа

0 Сэтгэгдэл
ОЛОН ТООНЫ ЛИЦЕНЗ ЭЗЭМШДЭГЭЭРЭЭ ТЭРГ v vЛДЭГ МОНЭНКО КОМПАНИЙ ЗАХИРЛААР АЖИЛЛАЖ БАЙСАН ОДОО КОММОНМАКС КОМПАНИЙ ЗАХИРАЛ НАЦАГДОРЖ ГЭГЧ ӨВӨР МОНГОЛ, ХЯТАДУУДЫН ГАР ХӨЛ БОЛСОН, ЛИЦЕНЗНИЙ НАЙМААЧИН, ХУЛГАЙЧИЙГ ШАЛГАЖ ХУУЛЬ БУСААР ЭЗЭМШДЭГ ЛИЦЕНЗ v vДИЙГ ХУРААХ ХЭРЭГТЭЙ. ОРГОН ЗАЙЛДАГ АВЬЯАСТАЙ ГАР ДАА.
Хамгийн их уншсан