Билгийн

Доллар (USD)

Улаанбаатар

Ч.Энхбат: Нийтийн тээврийн салбарт шинэчлэл хийх цаг нь болсон


Нийслэлийн тээврийн газрын дарга Ч.Энхбаттай цаг үеийн асуудлаар ярилцлаа.

-Та ажлаа аваад нэг жил өнгөрчээ. Энэ хуга­цаанд нийтийн тээврийн салбарт хийсэн ажлаасаа танилцуулаач?
-Нийслэлийн иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлаар мет­рог 2016-2020 он хүртэл хөг­жүүлэх хөтөлбөрийг батлуулсан. УИХ-аар Сэлбэ, Баянхошууг холбосон тусгай замын автобус буюу BRT  төслийг хэлэлцүүлэх шатандаа явж байна. Энэ дэмжигдвэл нийслэлийн нийтийн зорчигч тээврийн салбарт том бүтээн байгуулалт эхлэх юм. Энэ жил нийтийн тээврийн газарт бүтцийн өөрчлөлт хийж, Нийслэлийн тээврийн газар болсон. Ингэснээрээ зөвхөн нийтийн тээвэр гэлтгүй замын хөдөлгөөнд оролцож байгаа бүхий л автомашинд хяналт тавьж ажиллах шаардлагатай болсон. Үүний дагуу Замын цагдаагийн газраас олгож байсан ачааны машины замын хөдөлгөөнд оролцох зөвшөөрлийг манай газар хариуцан ажилладаг болсон. Өмнө нь их чирэгдэл учруулдаг байсан энэ асуудлыг шийдэхийн тулд бүрэн цахим системд шилжүүлж нэг цэгийн үйлчилгээг нээсэн. Одоо аж ахуйн нэгж болон хувь хүн энэ зөвшөөрлийг цаг хугацаа алдалгүй, түргэн хугацаанд авах боломжтой болсон. Ер нь манай үйл ажиллагаатай холбоотой асар их гомдол иргэдээс ирдэг. Үүнийг нуух юм алга. Энэ бүх асуудлыг манайх үе шаттайгаар шийдээд явж байна. Ирэх жилээс хяналтын системээ сайжруулж, бүртгэлийн санд бүртгэгдсэн бүх автобусуудыг GPS системд холбож, камер­жуулна. Өнгөрсөн жилээс автобусуудыг нэгдүгээр эгнээгээр явуулж эхэлснээр түгжрэл тодорхой хэмжээгээр багассан. Тухайлбал, хотын төвөөр дунджаар цагт 10 км явж байсан автобус, нэгдүгээр эгнээг чөлөөлснөөр цагт 20 гаруй км -ийн хурдтай явдаг болсон. Үүний үр дүнд зорчигчид нийтийн тээврээр үйлчлүүлэх урсгал нэмэгдсэн. Нэг арга барилаар олон жил явсан учраас нийтийн тээвэрт өөрчлөлт хийхэд бэрхшээл багагүй бий. Жишээ нь, цоо шинэ чиглэл гаргана гэхэд л зорчигчид магадгүй 20 жил явсан чиглэлийг маань яагаад өөрчлөв ч гэдэг юм уу. Үнэ тарифийн хувьд гэхэд хотын нэг захаас нөгөө зах хүртэл 400 төгрөгөөр явдаг гэх мэт маш олон асуудлууд байна. Асуудал ихтэй хэцүү салбар гээд хуучнаар нь байлгалгүй эхнээс нь шийдээд явж байна.

-Тухайлбал?
-Та бүхэн мэдэж байгаа байх. Сурагчийн автобусыг туршилтаар явуулж эхлээд байна. Хотын захын улсын сургуулиудын хүүхдүүд ямар чиглэл маршрутаар, хаанаас хаа хүрдэг талаар Нийслэлийн боловсролын газартай хамт­раад судалгаа хийж бай­на. Эндээс тулгамдаад бай­гаа газруудаа сонгож авсан. Нарангийн гол гэж Сонгинохайрхан дүүргийн эцсийн буудлаас цааш 62 сургууль хүртэл дөрвөн ерөнхий боловсролын сур­гууль дамжин автобус явуулж байгаа. Энэ бол энгийн үйлчилгээнд явдаг автобус. Манайхаас ажиглалт хийж үзэхэд иргэд ийм үйлчилгээнд талархалтай хандаж байна. Бас нэг асуудал бол захын буудлууд байгаа юм. Тэрэлж, Налайх, Сонгино, Биогоос ирдэг автобусууд шууд хотын төв хүртэл явдаг. Хол явах тусмаа эргэлтийн хугацаа нь удаан. Эргэлтийг хурдан болгохын тулд туулах замыг нь богиносгох ажил хийж байна. Ингэхээр иргэд илүү үнээр явах нь гэж ойлгох хэрэггүй. Жишээ нь, Биогоос 800 төгрөгөөр ирдэг байсан бол богино эргэлттэй болсноор Нисэх хүртэл 400 төгрөгөөр яваад, тэндээс хотын төв орохдоо хөгшид, оюутнууд гэх мэт хөнгөлөлт эдэлдэг хүмүүс хөнгөлөлтөөрөө үнэгүй явна гэсэн үг. Ер нь, богино эргэлттэй болсноор 800 төгрөгийг хувааж төлж байгаа гэсэн үг. Дэлхийн том хотуудад байдаг жишгийн дагуу “Чингис хаан” нисэх буудлаас аэропорт экспресс үйлчилгээ явуулах ажлыг эхлүүлсэн. Гэвч хоёр сар гаруй ямар ч орлогогүй байсан учраас зогсоогоод байна. Гэхдээ үүнд шантрахгүй, ирэх жилээс дахин эхлүүлэх төлөвлөгөөтэй байгаа. Мөн улсын их баяр наадмаар Дүнжингарав-Төв цэнгэлдэх хооронд үнэгүй автобусыг наадамчин олонд зориулан үйлчилгээнд явуулсан.
 
-Хүмүүс такси­ хөлслөөд нисэх буудал хүрч чадахгүй учраас буухиа автобустай байх шаардлага бол байгаа биз дээ?
-“Чингис хаан” нисэх буудлынхнаас мэдээлэл авахад өнгөрсөн онд 1,5 мянган хүн үйлчлүүлж байна гэсэн судалгаа байна.  Манайд одоо таксигаар үйлчлүүлэх эсвэл хүнээр тосуулах хоёр л сонголт байна шүү дээ. Том автобус явуулдаггүй юм бол жижиг оврын автобус явуулахаар судалж байна.

-Хотын хөгжил хааш хаашаа тэлж байгаа нөх­цөлд автобусны богино эргэлт зайлшгүй шаард­­лагатай. Энэ ажлыг аль чиглэлээс хийж эхэлсэн бэ?
-Био, Туул тосгон, Нисэ­хийн хооронд энэ төрлийн зохицуулалтыг хийгээд эхэлсэн. Туул тосгоноос нисэхийн эцэс хүртэл богино эргэлт хийж байгаа. Өмнө нь Туул тосгон-нисэх-хотын төв ортол нийтдээ 68 км явдаг байсан бол богино эргэлт хийснээр иргэд 48 км замд ямар нэг түгжрэлгүй явж дараагийн унаандаа суух боломжтой болж байгаа юм. Биогоос Баруун 4 зам хүртэл явдаг байсныг Биогоос Сонсголонгийн замаар вок­зал гэсэн байдлаар төлөв­лөөд байна. Энэ төлөвлөлт нь Сонсголонгийн иргэдэд зөвхөн М12 чиглэл үйлчилж ачааллаа дийлэхгүй байна гэсэн санал гомдлын дагуу нэмэлт автобус гаргаж давхар шийдэж өгч байгаа юм. Дараагийн ээлжинд Налайх, Орбит, Зүүнсалаа болон Сүхбаатар, Чингэлтэй дүүргийн зуслангийн чиг­лэлүү­дийг судалгааны үнд­­­сэн дээр богино эргэлтэд оруулна.

-Тэгэхээр автобусны тоог нэмж таарах байх. Ер нь одоо хэдэн автобус үйлчилгээнд явдаг юм бэ?
-Манай бүртгэл мэдээллийн санд 1000 гаруй автобус бүртгэлтэй байдаг. Өдөрт 890-ээд автобус үйлчилгээнд гарч байна. Гэхдээ оргил ачааллын цагаас харахад тодорхой хэсгүүд дээр автобусны тоо хүрэхгүй байгаа. Ирэх жил парк шинэчлэлийн сангаас том болон дунд оврын автобусны шинэчлэл хийх гэж байгаа. Ингэхээр автобусны хүрэлцээ сайжрах байх гэж бодох байна. Гэхдээ оргил ачааллын цагаар таван автобус явж байсан бол арав болгочихьё. Тэгээд ачаалал багассан цагуудад тоог нь багасгая. Энгийн үед бол  700 автобус үйлчилгээнд явахад хэвийн үйл ажиллагааг хангана гэж үзэж байгаа. 

-Парк шинэчлэлийг жил бүр хийдэг үү?
-Үнэндээ сүүлийн таван жил манайх парк шинэчлэл хийгээгүй гэж болно. Хамгийн сүүлд 2009 онд Солонгосын “Дэйвү”-гээс 400 автобус оруулж ирсэн. Түүнээс хойш шинэ автобусаар парк шинэчлэл хийгээгүй.
 
-Манайх дотооддоо троллейбус үйлдвэрлэж байгаа. Парк шинэчлэлийн хү­рээнд дотоодын үйлд­вэр­лэлээ дэмжихдээ танайх ямар бодлого баримталж байна вэ?
-Цахилгаан тээвэр ком­панийн хийж байгаа троллейбус улам сайжирч байна. Нэгдүгээрт өнгөрсөн хугацаанд 20 гаруй трол­лейбус үйлдвэрлэсэн. Энэ жил 10 гаруйг үйлдвэрлэх гэж байгаа шүү дээ. Өнгөрсөн жил нэг шугам ашиглалтад оруулсан. Хоёрдугаарт, монголчууд автобус угсарч эхэлж байна. Ямар ч гэсэн монгол инженерийн ур ухаанаар бүтсэн монгол автобус гарч ирвэл манай байгууллага дэмжинэ. Эхний ээлжинд “Эрдү” гэж компани автобус үйлдвэрлэсэн, түү­нийг үйлчилгээнд явуулж байгаа.

-Автобусанд GPS суул­гас­­наар ямар давуу талтай юм бэ?
-GPS суулгаснаар ту­хайн автобус цагаараа, маршрутаараа явж байна уу гэдгийг хянана. Үйлчилгээний шинэчлэлтэй холбоотой бас нэг чухал зүйл бол цахим төлөлтийн асуудал. Өдгөө дэлхий нийтэд автобусны мөнгөө утсаараа, цахим картаараа, бүр түлхүүрийн оосроороо хүртэл уншуулж байна.  Бид 5-10 мянган төгрөгөөр утсаа цэнэглээд яриад болоод байдаг шүү дээ. Түүн шиг заавал өдөр болгон тасалбар аваад явахгүйгээр шийдэж болно. Төлбөрийн систем бол гурван үе шаттайгаар томоо­хон хөрөнгө оруулалт шаард­лагатай байгаа. Үүнийг ирэх жилээс тодорхой шугам дээр цахим төлбөрийн системийг оруулж ирэхээр ажиллаж байна.  Санхүүгийн асуудал ший­дэгдчихвэл энэ жил ч хийх боломжтой.
 
-Зөвхөн нийтийн тээв­рийн үйлчилгээ гэлтгүй бусад төрлийн тээврийг танайх хариуцаж байгаа. Энэ тал дээр ямар бэрхшээл байна вэ?
-Ачааны том оврын автомашинуудын асуудал байна. Нэг сэтгэл эмзэглэж байгаа зүйл гэвэл стандартын бус гэж нэрлэдэг даац хэтэрсэн автомашинууд хотын замаар явж байна. Гэтэл тэр замыг хэдэн тэрбум төгрөгөөр заслаа. Үүнд анхаарал тавих зайлшгүй шаардлагатай байгаа. Ер нь аль ч хотын нүүр царай нийтийн тээв­­рийнхээ үйлчилгээнээс харагддаг. Үүн дээр ч хотын дарга их ач холбогдол өгч байгаа. Нийслэлийн иргэдийн төлөөлөгчдийн хурлаар 2016 он хүртэл нийслэлийн тээврийн бодлого стратегийн хөтөлбөрийг оруулж, бат­луулах гэж байна. Үүнд төслөөр болон төсвөөр ямар хугацаатайгаар, ямар байгуулагатай хамтарч ямар ажлууд хийхээ тодорхой заана. Өөрөөр хэлбэл нийслэлийн нийтийн тээврийн салбар 2016 он хүртэл юу хийх нь тодорхой болно гэсэн үг. Ярианыхаа төгсгөлд Улаанбаатар хот үүсч байгуулагдсаны 374 жилийн ойн баярын мэндийг нийт Улаанбаатарчууддаа хүргээд, соёл­той үйлчлүүлэхийг уриалъя. Ирэх жил нийтийн тээв­рийн салбарт томоохон бү­тээн байгуулалтын жил болно. 

0 Сэтгэгдэл
Автобус 3 ОНӨААТҮГ-ын ажилчид бид 3-15 жил байгууллагад тогтвортой ажиллаж байгаа. Цэвээн-Очир гэгч захирал ирсэн өдрөөсөө эхлэн жирийн ажилаа хийж байсан ажилчдыг шалтгаангүйгээр ажлаас халах, ажлыг нь өөрчилж цалинг бууруулж хууль бус томилгоонууд хийгдэж байна. Багаа бүрдүүлж байгаа нэрийдлээр ажлын дадлага туршлага, мэдлэг чадвар муутай, нутаг ус, найз нөхөд, хөдөө орон нутгийн иргэний үнэмлэхтэй хамаатан садангаа авч ажиллуулж байна. Цомтгол хийх нэрийдлээр доод тушаалын ажилчидыг олноор нь халсан. Конторын хамаатан садангууд нь нэг хүний ажлыг хоёр хүн хийж өндөр цалин авч байгуулгын мөнгийг үрж байна. Цэвээн-Очир ерөнхий нягтлан Баатархүү хоёр нь асар үнэтэй том том жийп машин авч унаж байна. Ерөнхий инженер Эрдэнэтовч нь улсын зардлаар гадаад явж байхдаа дэлгүүрээс үнэтэй гар утас хулгай хийж Монгол улсын нэр хүндийг унагсан. Урьд нь Автобус-3 ХХК-д ажиллаж байхдаа хуучин токарын суурь машиныг ах дүү нартайгаа ачин явсан. Оронд нь яг адилхан токарын суурь машиныг 26 сая төгрөгөөр нийлүүлсэн. Эдэлгээ хугацаа нь дууссан оросын данхраатыг байгууллагад өндөр үнээр шахсан. Энэ баазад дахин ажилд ороод сүүлийн үеийн хровон машин худалдан авсан. Мөн 0003 гэсэн дугаар 2.500.000-гаар худалдаж авсан. Мөн өөрийн дүү нараа ажилд авсан. Мөн Эрдэнэтовч Мөнхбаатар Түвдэндорж нар нь байгууллагад өндөр үнээр сэлбэг авчиран шахаж байна. Түвдэндорж нь байгууллагад 2 жил граж түрээслэн хогын машинуудаа тавьсан. Энэ түрээсийн мөнгө хаашаа орсон, төлсөн төлөөгүйг ажилчид бид мэдэхгүй байна. Байгууллагын дарга Цэвээн-Очир нь өөрийн харуул хамгааллатын аравт хамгаалтын албыг байгууллагад хамгаалтаар тавьж байна. Энэ нь хэдэн төгрөгөөр цалинжуулж байгууллагаас хэдэн төгрөг гарч байгааг бид мэдэхгүй байна. Автобус-3-ын конторын үүдний урагшаа гарсан гарцыг хашаа барин хааж оронд нь диспечерийн байрны баруун урд хаалга гаргаж өгсөн. Монгол глобал ХХК-д 300.000.000 төгрөгөөр зарсан гэсэн дам яриа ажилчидын ам дамжин яригдаж байна. Мөн 080-ын жолооч Лхасүрэн, 064-ын жолооч Баттулга. 078-ын жолооч Сүхбаатар бас бусад хүмүүсд 3.000.000 төгрөг өгч гарын үсэг зуруулан хоолонд оруулж хойд газрыг гадны компанид өгсөн. Иймд ажилчид бид байгууллагын хашаандаа орж чадахаа байгаад байна. Цэвээн-Очир нь ажилчдыг эмнэлэгийн үзлэгт оруулах нэрээр 12.000.000 төгрөг зарлагдасан байна. Мөн ажилчидыг зохион байгуулан байгууллагаас 12.000.000 төгрөг гарган зугаалганд явж 2 өдөр амарч байна. Мөн өөрийн хамаатнууд даа цахилгаан тээвэр кампаны засварчны үнэмлэх хуурамчаар авч өгж байгуулагт ажлуулж байна. Мөн зүгээр байсан автобусыг шар алгаар будан мөнгө угааж байна. Автобус-3 кампаны жолооны күрсийн мөнгө хаашаа орж хэний гарт орж байн вэ? Мөн ҮЭ хорооны дарга Сарантуяа 5жил тайлан таваагүй 5жилийн датварын мөнгө хашаа юуруу орсонг ажилчид бид мэдэхгүй байн. Зүгээр байсан хаягыг авч оронд нь яг адилхан хаяг хийж байна. Чанарын шаардлага хангахгүй накладыг зузаан зузаанаар хуулж тэрэг тэргээр нь хаяж байна. Мөн ажилчдыг илүү цагаар ажиллуулж байна. Жолооч кондуктарууд орлогоо 100-110%-тай байнга орж байхад байгууллага тэрбум гаран төгрөгний өртэй байна. Баазын газрыг эргэн тойрон өрөнд авж байна. Иймд байгууллагын хамт олон арга буюу танай байгууллагад хандаж байна.
Хамгийн их уншсан