Билгийн

Доллар (USD)

Улаанбаатар

С.Энхтөр хурандаа ийн бичжээ

Сүүлийн үед авто замын хураамж, төв зам буюу Энхтайваны өргөн чөлөөгөөр автомашинтай зорчвол сард 40-50 мянган төгрөгийн хураамж авахаар яригдаж байгаа. Тэгвэл автозамын түгжрэлийг бууруулахаар удаа дараа гаргаж байгаа нийслэлийнхний шийдвэрт мэргэжлийн хүн ямар дүгнэлт өгч байгааг сонирхоорой. ЗЦГ-ын хурандаа С.Энхтөр өөрийн фэйсбүүк хуудсандаа ийн бичсэн байна.

Шинээр гарах гэж буй шийдвэрийн тухайд:
Дэлхийн томоохон хотуудад автозамын сүлжээг бүсчилсэн байдаг ба тогтоосон бүс дотор болон тодорхой замуудад тээврийн хэрэгслийг зорчих төлбөр тооцоо, татварыг тогтоож өгсөн байдаг. Эдгээр улс орнуудад тээврийн хэрэсглийн жолооч нар өөрсдийн зорчих маршрутыг чөлөөтэйгөөр сонгох боломж бүхий замуудад төлбөр тооцоог цахим хэлбэрээр, зорчих хөдөлгөөн эхлэх үед тооцдог.
Харин Улаанбаатар хотын хувьд автозамыг сүлжээг төлбөртэй болгох хэмжээнд бүсчилэх боломжгүй, оршин суугчдын зорчдог гол зам нь Энхтайвны болон Чингисийн өргөн чөлөөгөөр хязгаарлагддаг учир нийслэлийн автозам дээр сонголт хийх боломж тун тааруу.
Хотын төвд нь нийтийн тээврийн асуудлыг бүрэн шийдсэн,үүнийгээ дагаад автомашин хэрэглэх шаардлага багассан улс оронд л төв замаар зорчих тээврийн хэрэгслэээс татвар авах системийг нэвтрүүлдэг.
Автозамын хэт их ачааллыг бууруулах хамгийн шилдэг арга бол автозамын сүлжээг сайжруулах, нэг түвшинд огтлолцдоггүй гүүрэн замыг байгуулж гэрлэн дохионы зохицуулалтыг халах асуудал юм гэж олон улсад үздэг. Харин энэ асуудал нь асар их зардал шаарддаг учир манай улсын хувьд ойрын хэдэн жилдээ боломжгүй мэт санагдаж байна.
Харин нийслэлийн төв замаар зорчиход төлбөр авдаг болох тухай шийдвэрийн талаар үзэл бодлоо бичье.
1. Нийслэлийн удирдлагаас авто замын хэт их ачааллаас сэргийлэн гаргаж байсан өмнөх шийдвэрүүд нь эерэг нөлөө үзүүлж байсан хэдий ч түүнийг боловсронгуй болгох, хяналт тавих асуудлыг чангатгах \цагдаагийн хяналтыг хэлсэнгүй, энд камерын хяналт л хангалттай\ байдал орхигдсоноос үүдэн өөр арга эрэлхийлэхэд хүргэсэн. Энэ нь:
2. Дугаарын хязгаарлалт: Энэ шийдвэр нь хэдийгээр маш зөв гаргалгаа байсан боловч маш олон тооны иргэд хууль бус дугаар хэрэглэх, боломж бүхий иргэд 2 автомашинтай болох, төрийн байгууллагын ажилчидын албаны\ тусгай тоноглолтойгоос бусад\ автомашин хязгаарлалтанд хамаарахгүй байх гэх мэтээр энэхүү захирамжийн үр дүнг бууруулсан. Харин энэ ажиллагааг боловсронгуй болгох хэрэгтэй байсан.
3. Нэгдүгээр эгнээг нийтийн тээврийн хэрэгсэлд зорчиход зориулсан: Энэ шийдвэр гарснаас хойш зөвхөн нийтийн тээврээр зорчих хугацаа багасах болсноос биш нийтийн тээврээр зорчигчдын тоо нэмэгдээгүй. Өөрөөр хэлвэл автомашины тоо буураагүй. Бид яах ёстой байсан бэ? а.Нийтийн тээврийн сүлжээ маршрутыг ихэсгэх, буудал дээр давхцалгүй болгосон байх, 1 дүгээр эгнээгээр тасралтгүй зорчидог болгосон байх хэрэгтэй байсан.б. Ариун цэвэр, үйлчилгээний соёлыг огцом дээшлүүлсэн байх хэрэгтэй байсан. в. Нийтийн тээврийн жолооч нарын хөдөлгөөнд оролцох соёлд эргэлт хийсэн байх ёстой байсан. Энэ тохиолдолд иргэд автомашинаасаа нийтийн тээвэрлүү шилжих байлаа. \ цагаан захтнууд нийтийн тээврийг хэрэглэдэг болгох ажиллагаа явуулах байсан.
4. Ачилтын тухайд: Энэ нь бусдын хөдөлгөөнд саад болж, түгжирэл үүсэхээс сэргийлэх маш чухал ажил хэдий ч үр дүнгээ өгсөн байдал төдийлөн ажиглагдахгүй байна. Учир нь: а. Зогсоолын асуудлуудыг нийслэлийн аль ч хэсэгт боломжит хувилбаруудаар шийдэхгүй байна. \зай завсар болгонд зогсоол байгуулах, хувийн байгууллагын талбайг ч төлбөртэй болгож олон нийтийг зогсоох хэрэгтэй\.б. Санаатайгаар буруу зогссон жолооч нарыг ачиж өндөр хураамж авах биш, хуулинд яаралтай өөрчлөлт оруулж өндөр торгууль ноогдуулах хэрэгтэй байсан.
5. Хөдөлгөөний удааширал, эсвэл түгжрэл үүсгээд байгаа цэгийг олж инженерийн шийдлүүдийг цогцоор нь гаргах. Ийм цэгүүд нийслэлийн хэмжээнд маш их байгаа.
6. Нийслэлийн засаг даргаас худалдаа үйлчилгээний захуудын үйл ажиллагааны цагийн хуваарьт өөрчлөлт оруулсан. Энэ нь замын хөдөлгөөний ачаалалд төдийлөн нөлөө үзүүлсэнгүй. Иймд худалдааны захуудыг зарим өдрүүдэд шөнийн цагаар ажиллуулдаг болговол өдрийн цагаар ачаалал буурч иргэд замын түгжирэлд орохгүй. Зарим захуудыг хотоос гаргах ажил чухал байсан.
7. Орлого багатай буурай хөгжилтэй орнуудад нийтийн тээврийг ядуусын унаа мэтээр ойлгодог гаж үзэгдэл байсаар байна. Харин өндөр хөгжилтэй оронд байдал эсэргээрээ. Автозам болон тээврийн хэрэгсэлд ашигт үйлийн коэффицент \АҮК\гэж нэг юм бий. Энэ нь макро түвшинд ч айл өрхүүдийн микро түвшинд ч маш их ач холбогдолтой. Тээврийн хэрэгслийн АҮК нь тухайн явсан км тутамд хэдий хэмжээний ачаа, зорчигч тээвэрлэснээр үнэлэгдэнэ. Айл өрх, хувь хүмүүс ч бага шатахуунаар богино хугацаанд яаж хувийн ажлуудаа амжуулах талаар санаа зовдог нь энэ.\ carpool гэдгийг үзээрэй\ Нэг а\м аар ганцаараа яваад, юу ч амжуулахгүй холхиод байвал АҮК нь "0"-ийг заана. Социализмын үед "сул явалт" гэдгийг маш их анхааран үзэж судалгаа, график, төлөвлөгөө гаргадаг байсан. Эдийн засгийн үр ашиг гэдэг зүйлийг аль ч нийгэмд, тэр тусмаа өнөөгийн нийгэмд зөвхөн авто тээврийн байгууллага гэлтгүй хувь хүн бүр нарийн бодолцох нь зүйтэй.
8. Замын хөдөлгөөн судлалын хүрээлэнгээс гаргасан судалгаагаар нийслэлд хөдөлгөөнд оролцож байгаа 1000 т\х тутмын 30-40% нь бидний яриад байдаг "халтуурчид" гэж үздэг. Тэдний буруу гэж байхгүй нь ойлгомжтой. Эдгээр хүмүүс хүн гар өргөх хүртэл хүссэн замаараа чөлөөтэй явна. Энэ бол өнөө л ядуурал, ажлын байртай холбоотой. Тэдний ажлын байр бол автомашин, автозам. Тэдэнд өөр ямар ч боломж байхгүй байгаа нь замын хөдөлгөөнд ачааллыг ихээр нэмэгдүүлдэг гэсэн үг юм. Эдгээр иргэдэд\ халтуур хийж байгаа\ ажлын байрыг нь өөр хэлбэрээр бэлдээд өгчих юм бол замын хөдөлгөөнд оролцож байгаа т\х-үүд 30-40%- иар буурах ба үүнийгээ дагаад автомашинаас гарах хорт утаа, дуу чимээ гээд сөрөг талууд энэ хэмжээгээрээ буурах юм.
Эцсийн дүндээ хотын төвөөр зорчих иргэдээс татвар авах биш , одоо мөрдөгдөж байгаа журмаа боловсронгуй болгож үр дүнг нь сайжржжлах л чжхал байна. Энэ мэтчилэн олон асуудлыг шийдэх боломж маш их байгаа ба миний бие захаас нь бичлээ. Үргэлжилэл бий шүү....
Хамгийн гол нь замын хөдөлгөөний түгжирэл, автомашины хэт их ачааллаас салах тухай бусад улс орнуудын бэрхшээлийг бид араас нь шилийг нь дарж дагах биш хүрсэн амжилтруу нь үсэрч өөрийн орны хөрсөн дээр буулгах зальжин бөгөөд ухаалаг аргыг сонгох нь зүйтэй юм уу гэж бодогдож байна. Токио 8 сая, Бээжин 11 сая, Берлин 2 сая, Улаанбаатар 300 хүрэхгүй мянган машинтай. Бидэнд бага зардлаар иргэдээ бухимдуулахгүй түгжирлээс салах маш их боломж хувилбарууд байгаа.
Иргэн С.Энхтөр

0 Сэтгэгдэл
mash buruu demjihgvi bna mongolchuudiin sariin tsalin hed bilee dee tsalin mongoo tatvartaa ogood amidraad baih uu
Ухаанд нь ухна ишиг үхчихжээ чиний. Буянаа минь сэтгэлгээний доройтолд орж байгаан биш биз дээ, эргэцүүлээрэй
Ухаанд нь ухна ишиг үхжээ чиний!
Bat-uul gej uuriiguu od geed bodchihson busdiig erguu mangaraar ni duudaad l yavj baidag teneg albinos baagii l baidag biz dee ehleed joohon hatuu baisan humuus durtai baisan harin tuunii tolgoi ali hediin hugshiruud tsairaad yum setgehee baisaniig bid say l olj medej bainashd
goliig ni olood helchihsen chini zarim neg hun uhlee he he bodvol uuruu ch bichij baij magadguishd ha ha
Sain bna hotiin darga nar anhaaraldaa avaach Zorilgogui tenedeg humuus bol baychuud l baih ted nar sain duraaraa mungu tulvul taarna daan ch chadahgui dee jiriin irged l hohirdog niigem hoino
uvsaas irsiimuu haashaa yum bi chamai ***** gej helehdee guleg gej bichhuu hiij buteesen yumgui bj ***** bgarai
Ene setgegdel bichij baigaa garuud vneheer tsaashaa shvv mal nuud mine tolgoigoo ajilluulah chadwargvi yumnuud l iim yum bichij suudag horwoo yum daa muusain niigmiin hognuud
huue ta chni ene hvniig ymr hun be gedgiig medehgvi bj yaasan aimr dormjlono we, zaluuchuud bid uursduu ene eh orondoo yu hj buteegeed baigaan hog tarij, arhidaj showdahaas uur yu medegtee ingene we,surch bga surguulidaa ch oligtoi surch chadahgvi aaw eejeeree ***** belduulj baij yu we ta nar, jijighen niisleldee bagtaj ydsan muusain gahainuud mashinaa barij chadahgvi bolchihwii gehees yhlee yu ta nar alhaad duguigaa unaad ajlaa buteehgvi yu zalhuu amitad mini, EH ORONDOO IHIIG HIIJ BUTEEH GJ UZEL BODLOO ILERHIILSEN HUNIIG NAM ULS TUR ENE TERD HOLBODOG TOLGOI NI ERGESEN HUMUUS GJ TA NARIIG L HELEH BAIH,
ene setgegdel bish heruulch avgai nariin heruul bichehee bolimoor yum tiim l ih hotiin soyoltoi yum bol uursdiinhuu bichseniig unshmaar yum daa. hen negen hun yamar ajil alba erheldeg ni hamaagui uuriin uzel bodloo chuluutei ilerhiileh erhtei. ene deer bichsen nuhduud uursduu yu ch hiigeegui setgeegui baij huniig doromjilohoo bolison ni deer
Chi zamiin tsagdaa bsan biz de,tegeed odoo hiisen yumgui baij hudlaa ***** l baih yum, ENE KHOT GOMO NARIIN KHOT BISH SHUU
Ухаанд нь ухна ишиг үхчихжээ чиний. Буянаа минь сэтгэлгээний доройтолд орж байгаан биш биз дээ, эргэцүүлээрэй
Ухаанд нь ухна ишиг үхжээ чиний!
Zuv sanaa bna,,,Enxturiig Batuuliin derged xangalttai sain tsaling ni uguud ajiluulbal ter ulaan xamartaas iluu Setgej xiinedee,,,Baataraaa derged avach ajiluulaarai
Хөдөөний боловсрол муу, бүдүүлэг, бөө голдуу гарууд хотыг минь гутааж байна даа.
zamiin suljeeg saijruulah mun jolooch nar hiimel tugjiree uusgej bna shuudee bolson boloogui buun suljdeg dairdag guriideg humuus bhaar hichneen zamiin suljee saijraad nemer bna uu
chi bol zvgeer l zail shv neeree
sardaa 40000-50000tugrug awaad yu hiij giiguulh gj bgan boldoo? hen negnii halaasand orj hari ornii hund gazraa bolon baylagaa zarj mgl-geh undestenee martaj hari ornii jishigeer hugjinu gjuu? MONGOL ULS tusgaar togtnoson bie daasn uls shuudee... tsagdaagiin sur huch n zagaschnii huwtsasaar soligdoj NER HUND N NAWS UNCHAAD BHD zamiin tugjrel n hari ornii jishigeer tulburtei bolchuul UNAJ TURSUN EH ORNDOO YWAH ZAMGVI, ALHAH ZAIGVI BOLH YM BZDEE.. IIISH CHAAWAASDAA... ARD TUMNIIHEE ESREG IIMERHUU ZUIL HIIGEED BWAL ARD TUMNII BOSLOGO GARHWIIDEE...
AH namiin bugsiig doloogch dolignuur negen l biz zailuul
erguu mal mini chi uuruu ene niigemd yu hiij giiguulj bgaa yum bee boduul nig arihchih tom baasan gar bgaadaa boduul huuriiduu chaavas
Ёстой зөв юм бичсэн байна.
Ene teneg hurandaa ene buhniig uuree hiiltssen atlaa odoo yugaa ***** baigaa yum be. Uuree torguuliin mungeer huljih gej yu ch hiilgui MAN-ii darga nariin ***** dolooj yavsan har guleg. Neeree sain yum bol ungersen 20 jild hotiin hudelgeeniig saijruulchihgui yasan ym Zamiin tsagdaagiin muu luivarchinguud.
goliig ni olood helchihsen chini zarim neg hun uhlee he he bodvol uuruu ch bichij baij magadguishd ha ha
uvsaas irsiimuu haashaa yum bi chamai ***** gej helehdee guleg gej bichhuu hiij buteesen yumgui bj ***** bgarai
chi bol zvgeer l zail shv neeree
AH namiin bugsiig doloogch dolignuur negen l biz zailuul
erguu mal mini chi uuruu ene niigemd yu hiij giiguulj bgaa yum bee boduul nig arihchih tom baasan gar bgaadaa boduul huuriiduu chaavas
Хамгийн их уншсан