Төрийн хяналт шалгалтын тогтолцоог боловсронгуй болгох үүрэг бүхий Ажлын хэсгийн хуралдаан болов
“The MongolZ” багийг Монгол Улсын Соёлын элчээр томилов
Голомт банк “Оны онцлох хүүхэд” арга хэмжээг дэмжин ажиллаа
Х.Нямбаатар: Амар тайван, аюулгүй Улаанбаатар хотыг бий болгох зорилгоор цагдаагийн байгууллагад технологийн дэвшлийг нэвтрүүлж байна
Шадар сайд Х.Ганхуяг ОХУ-ын байгалийн нөөц, экологийн сайд А.А.Козловыг хүлээн авч уулзжээ
ТӨК-иудын орлогын 56 хувь, цэвэр ашгийн 89 хувийг “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК, “Эрдэнэт үйлдвэр” бүрдүүлжээ
Дэлбэрэлтэд өртсөн 207 дугаар байрыг буулгаж дууслаа
“Инновацын эзэд” 2025 уралдаант нэвтрүүлгийн I шатны шалгаруулалт үргэлжилж байна
С.Бямбацогт: ТӨХК-иудын хувьцааг олон нийтэд нээлттэй арилжаална
Амгалан дулааны станц хаягдал усыг дахин ашиглаж эхэллээ
Х.Уранчимэг: Өрх толгойлсон аавууд халамж хүртэж чаддаггүй
Баянхонгор аймгийн Нийгмийн халамж үйлчилгээний хэлтсийн дарга Х.Уранчимэгтэй ярилцлаа.
-Энэ онд нийгмийн халамжийн талаар ямар арга хэмжээ авч ажиллаж байна вэ?
-Нийгмийн халамжийн салбар өнөөдөр улс төрийн талбар болсон байна. Сонгууль, улс төрийн амлалтаа нийгмийн халамжийн хэлтсээр дамжуулж хэрэгжүүлж ирсэн. Уг нь, нийгмийн халамжийн тэтгэвэр тэтгэмж үйлчилгээ очих ёстой эзэндээ хүрэх ёстой юм. Бид хүн амын бүлгүүдийн судалгаа хийсэн. Тухайлбал, аймгийн бодлого барьж байгаа хүмүүс болон бүх шатны Засаг дарга, нийгмийн ажилтнууд, өрхийн болон нарийн мэргэжлийн эмч нартай хамтарч Баянхонгор аймгийн нийт хүн амын дотор нийгмийн халамж дэмжлэг зайлшгүй шаардлагатай өрх, иргэний судалгаа гаргалаа. Үүн дээрээ бид дүн шинжилгээ хийгээд хөтөлбөр боловсруулах юм. Баянхонгор аймгийн нийгмийн халамж үйлчилгээний хэлтсийн ажлыг 2013-2020 хүртэл тодорхойлсон. Учир нь, нийгмийн халамжийн бодлого залгамж шинж чанартай байх ёстой. Нэг дарга ирээд өмнөх ажлыг нь зогсоож шинээр эхэлж болохгүй. Нөгөө талаас аймаг, аймгийн онцлог гэж бий. Тухайлбал, нийгмийн байдал, газар нутгийн байрлал, хүн амын тоо гээд онцлог шинж чанарууд байдаг. Иргэд нийгмийн халамж гэхээр мөнгө тараадаг, өгдөг байгууллага гэж ойлгох болсон. Одоо энэ байдлаасаа татгалзах цаг болсон. Яагаад гэвэл, төрийн халамж, дэмжлэг туслалцаа зайлшгүй хэрэгтэй хүмүүст холбогдох хууль тогтоомжийн хүрээнд үйлчлэх ёстой. Үүнээс гадна өнөөгийн нийгмийн халамжийн хууль тогтоомжийн зүйл заалт амьдралд таарч тохирч байна уу, үгүй юү гэдгийг судалсан. Тэгээд хуульд ямар нэмэлт өөрчлөлт, заалт оруулах асуудлыг Баянхонгор аймгийн хэмжээнд нэгтгэж яаманд хүргүүлсэн. Би хуулийн хатуу зохицуулалтаас уян хатан хөтөлбөрт чиглэсэн үйл ажиллагаа явуулах нь илүү тохиромжтой юм байна гэсэн дүгнэлт хийсэн юм.
-Нийгмийн халамж зайлшгүй шаардлагатай олон бүлэг байдаг. Түүнээс ахмадуудын талаар хэрхэн анхаарч байна вэ?
-Нийгмийн хамгааллын бодлого гарцаагүй хэрэгтэй бүлгийн нэг нь ахмадын асуудал. Тэд тухайн цаг үед хөдөлмөрийн зах зээлд бүтээгдэхүүнээ нийлүүлээд тэтгэвэрт гарсан. Тэдэн дунд өндөр настай, ганц бие, хөгжлийн бэрхшээлтэй ахмад ч олон бий. Ахмадууд өнөөдөр орлого олох боломж хомс байна. Тэр бүү хэл 40-өөс дээш насныханд ажил олдохгүй байгаа шүү дээ. Иймд ахмадуудыг нийгмийн хамгааллын бодлогоор дэмжих хэрэгтэй. Ялангуяа тэтгэвэрт суугаад удаагүй ахмадуудын оюуны чадавх, ажлын туршлагыг өвлүүлэх, залуу болон ахмад үеийн хамтын ажиллагаа залгамж шинж чанарыг хангаж ажиллах шаардлага бий. Бид ахмадуудад нийгмийн халамжийн хуулийн мэдлэг дээшлүүлэхэд анхаарч байна. Ингэснээр төрөөс олгох халамж, үйлчилгээнээс хоцрохгүй байх юм.
-Төр халамжилсангүй, хайр хишгээ хүртээсэнгүй гэсэн гомдол их гардаг. Хөдөлмөр эрхлэх чадвартай халамж хүртэгсдэд ажиллах сонирхол хэр байдаг вэ?
-Бид хүн амын бүлгүүдтэй тулж ажиллахдаа нэг асуудлыг чухалчилж байгаа. Энэ нь иргэний хариуцлагыг дээшлүүлэх юм. Иргэн хүн өнөөдөр төрөөс юу авахаа мэддэг. Гэтэл улс орны хөгжилд миний оруулах хувь нэмэр юу билээ гэж бодож үздэг эсэх нь эргэлзээтэй. Иймд иргэний хариуцлагыг дээшлүүлж байж улс орны хөгжил урагшилна. Бид иргэдийн оролцоонд суурилсан хөгжлийн үйлчилгээг нэвтрүүлэхийг зорьж байна. Өөрөөр хэлбэл, халамж хүртэж буй иргэн, өрх гэр, хэсэг бүлгээрээ нэгдэж хөдөлмөрлөх хэрэгтэй. Үүнийг нь бид хөгжлийн үйлчилгээгээр дэмжиж байгаа юм. Жишээ нь, хөдөлмөрөө хоршсон иргэдэд нэг сая хүртэлх төгрөгийн дэмжинэ. Цаашид хөгжлийн үйлчилгээнд олгож байгаа санхүүжилтийг нэмэх шаардлага бий. Нэг ёсондоо, эрхэлж буй ажлаа хийж чадаж байгаа хэсгийг нь халамжаас гаргах учиртай. Тэдэнд олгох зээл тэтгэмжийг нэмж үйл ажиллагааг нь өргөтгөөд явах ёстой.
-Танай аймгийн хэмжээнд нийгмийн халамж зайлшгүй шаардлагатай хэчнээн хүн байна вэ?
-Баянхонгор аймаг 86 орчим мянган хүн амтай. Давхардсан тоогоор 21 мянга 634 хүн халамжийн үйлчилгээ авдаг. Энэ дунд өрх толгойлсон ээжүүд олон. Мөн өрх толгойлсон аавууд ч бий. Өрх толгойлсон эмэгтэйчүүд нийгмийн халамж хүртэх нь их. Гэтэл өрх толгойлсон аавуудын асуудал орхигддог. Уг нь, хуульд өрх толгойлсон аавуудад тусламж дэмжлэг үзүүлэх заалт байдаг. Харин өөрсдөө хамрагдах нь цөөхөн байгаа юм. Мөн хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн аймгийн хэмжээнд хэд байгаа талаар судалгаа хийлээ. Өвчлөлийн төрлийг нь ч нарийвчлан гаргасан. Манай аймагт оюуны хөгжлийн бэрхшээл маш их нэмэгдсэн. Энэ нь алт олборлолт, мөнгөн устай холбоотой гэж бодож байна. Тэгэхээр хөгжлийн бэрхшээлтэй болохоос урьдчилан сэргийлэх ажил чамгүй хийх хэрэгтэй юм.
-Хүн амын худалдан авах чадвар, ядуурал, эрүүл мэндийн байдал ямар түвшинд байна вэ?
-Ер нь, амьжиргааны баталгаажих түвшинөөс доогуур амьдарч буй хүн амын тоо их байна. Хэрэглээний сагсан дахь бүтээгдэхүүний нэр төрлийг аваад үзвэл Монгол Улсад амьдрал нь тасарсан хүн амын бүлэглэл бий. Эмзэг бүлгийн амьдрал дорой хэсэг нь маш их хувь эзэлж байгаа. Манай аймгийн хэмжээнд ядуурлын түвшин өндөр. Гэхдээ улирлын чанартай ажил хийж орлого олох боломжтой юм. Ер нь, барилгын хийх, алт олборлох гэх мэтээр аж амьдралаа залгуулдаг боловч ирээдүйд сөрөг үр дагавартай. Наад зах нь, эрүүл мэндийн асуудал хөндөгддөг. Бас ар гэр үр хүүхдүүд нь сургууль завсардах гээд сөрөг үр дагавар их гардаг юм. Хүн бол дэлхий дээрх цорын ганц капитал. Хүн байхгүй бол хөгжил байхгүй. Иймээс хүн төвтэй үйл ажиллагаа их явуулах хэрэгтэй. Эмнэлгээс гадна манай иргэдийн эрүүл мэндээ хамгаалах мэдлэг боловсрол дутмаг байна. Өнөөдөр өдөр тутмынхаа хоол хүнсийг зөв сонгож чаддаг, эрүүл мэнддээ анхаардаг хүнийг боловсролтой хүн гэж хэлнэ. Нөгөө талаас, эмнэлгийн үйлчилгээнд хүнд суртал байна. Яагаад гэвэл, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн, ахмадуудыг дугаар харгалзалгүй үздэг болох хэрэгтэй.
Баянхонгор аймгийн Нийгмийн халамж үйлчилгээний хэлтсийн дарга Х.Уранчимэгтэй ярилцлаа.
-Энэ онд нийгмийн халамжийн талаар ямар арга хэмжээ авч ажиллаж байна вэ?-Нийгмийн халамжийн салбар өнөөдөр улс төрийн талбар болсон байна. Сонгууль, улс төрийн амлалтаа нийгмийн халамжийн хэлтсээр дамжуулж хэрэгжүүлж ирсэн. Уг нь, нийгмийн халамжийн тэтгэвэр тэтгэмж үйлчилгээ очих ёстой эзэндээ хүрэх ёстой юм. Бид хүн амын бүлгүүдийн судалгаа хийсэн. Тухайлбал, аймгийн бодлого барьж байгаа хүмүүс болон бүх шатны Засаг дарга, нийгмийн ажилтнууд, өрхийн болон нарийн мэргэжлийн эмч нартай хамтарч Баянхонгор аймгийн нийт хүн амын дотор нийгмийн халамж дэмжлэг зайлшгүй шаардлагатай өрх, иргэний судалгаа гаргалаа. Үүн дээрээ бид дүн шинжилгээ хийгээд хөтөлбөр боловсруулах юм. Баянхонгор аймгийн нийгмийн халамж үйлчилгээний хэлтсийн ажлыг 2013-2020 хүртэл тодорхойлсон. Учир нь, нийгмийн халамжийн бодлого залгамж шинж чанартай байх ёстой. Нэг дарга ирээд өмнөх ажлыг нь зогсоож шинээр эхэлж болохгүй. Нөгөө талаас аймаг, аймгийн онцлог гэж бий. Тухайлбал, нийгмийн байдал, газар нутгийн байрлал, хүн амын тоо гээд онцлог шинж чанарууд байдаг. Иргэд нийгмийн халамж гэхээр мөнгө тараадаг, өгдөг байгууллага гэж ойлгох болсон. Одоо энэ байдлаасаа татгалзах цаг болсон. Яагаад гэвэл, төрийн халамж, дэмжлэг туслалцаа зайлшгүй хэрэгтэй хүмүүст холбогдох хууль тогтоомжийн хүрээнд үйлчлэх ёстой. Үүнээс гадна өнөөгийн нийгмийн халамжийн хууль тогтоомжийн зүйл заалт амьдралд таарч тохирч байна уу, үгүй юү гэдгийг судалсан. Тэгээд хуульд ямар нэмэлт өөрчлөлт, заалт оруулах асуудлыг Баянхонгор аймгийн хэмжээнд нэгтгэж яаманд хүргүүлсэн. Би хуулийн хатуу зохицуулалтаас уян хатан хөтөлбөрт чиглэсэн үйл ажиллагаа явуулах нь илүү тохиромжтой юм байна гэсэн дүгнэлт хийсэн юм.
-Нийгмийн халамж зайлшгүй шаардлагатай олон бүлэг байдаг. Түүнээс ахмадуудын талаар хэрхэн анхаарч байна вэ?
-Нийгмийн хамгааллын бодлого гарцаагүй хэрэгтэй бүлгийн нэг нь ахмадын асуудал. Тэд тухайн цаг үед хөдөлмөрийн зах зээлд бүтээгдэхүүнээ нийлүүлээд тэтгэвэрт гарсан. Тэдэн дунд өндөр настай, ганц бие, хөгжлийн бэрхшээлтэй ахмад ч олон бий. Ахмадууд өнөөдөр орлого олох боломж хомс байна. Тэр бүү хэл 40-өөс дээш насныханд ажил олдохгүй байгаа шүү дээ. Иймд ахмадуудыг нийгмийн хамгааллын бодлогоор дэмжих хэрэгтэй. Ялангуяа тэтгэвэрт суугаад удаагүй ахмадуудын оюуны чадавх, ажлын туршлагыг өвлүүлэх, залуу болон ахмад үеийн хамтын ажиллагаа залгамж шинж чанарыг хангаж ажиллах шаардлага бий. Бид ахмадуудад нийгмийн халамжийн хуулийн мэдлэг дээшлүүлэхэд анхаарч байна. Ингэснээр төрөөс олгох халамж, үйлчилгээнээс хоцрохгүй байх юм.
-Төр халамжилсангүй, хайр хишгээ хүртээсэнгүй гэсэн гомдол их гардаг. Хөдөлмөр эрхлэх чадвартай халамж хүртэгсдэд ажиллах сонирхол хэр байдаг вэ?
-Бид хүн амын бүлгүүдтэй тулж ажиллахдаа нэг асуудлыг чухалчилж байгаа. Энэ нь иргэний хариуцлагыг дээшлүүлэх юм. Иргэн хүн өнөөдөр төрөөс юу авахаа мэддэг. Гэтэл улс орны хөгжилд миний оруулах хувь нэмэр юу билээ гэж бодож үздэг эсэх нь эргэлзээтэй. Иймд иргэний хариуцлагыг дээшлүүлж байж улс орны хөгжил урагшилна. Бид иргэдийн оролцоонд суурилсан хөгжлийн үйлчилгээг нэвтрүүлэхийг зорьж байна. Өөрөөр хэлбэл, халамж хүртэж буй иргэн, өрх гэр, хэсэг бүлгээрээ нэгдэж хөдөлмөрлөх хэрэгтэй. Үүнийг нь бид хөгжлийн үйлчилгээгээр дэмжиж байгаа юм. Жишээ нь, хөдөлмөрөө хоршсон иргэдэд нэг сая хүртэлх төгрөгийн дэмжинэ. Цаашид хөгжлийн үйлчилгээнд олгож байгаа санхүүжилтийг нэмэх шаардлага бий. Нэг ёсондоо, эрхэлж буй ажлаа хийж чадаж байгаа хэсгийг нь халамжаас гаргах учиртай. Тэдэнд олгох зээл тэтгэмжийг нэмж үйл ажиллагааг нь өргөтгөөд явах ёстой.
-Танай аймгийн хэмжээнд нийгмийн халамж зайлшгүй шаардлагатай хэчнээн хүн байна вэ?
-Баянхонгор аймаг 86 орчим мянган хүн амтай. Давхардсан тоогоор 21 мянга 634 хүн халамжийн үйлчилгээ авдаг. Энэ дунд өрх толгойлсон ээжүүд олон. Мөн өрх толгойлсон аавууд ч бий. Өрх толгойлсон эмэгтэйчүүд нийгмийн халамж хүртэх нь их. Гэтэл өрх толгойлсон аавуудын асуудал орхигддог. Уг нь, хуульд өрх толгойлсон аавуудад тусламж дэмжлэг үзүүлэх заалт байдаг. Харин өөрсдөө хамрагдах нь цөөхөн байгаа юм. Мөн хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн аймгийн хэмжээнд хэд байгаа талаар судалгаа хийлээ. Өвчлөлийн төрлийг нь ч нарийвчлан гаргасан. Манай аймагт оюуны хөгжлийн бэрхшээл маш их нэмэгдсэн. Энэ нь алт олборлолт, мөнгөн устай холбоотой гэж бодож байна. Тэгэхээр хөгжлийн бэрхшээлтэй болохоос урьдчилан сэргийлэх ажил чамгүй хийх хэрэгтэй юм.
-Хүн амын худалдан авах чадвар, ядуурал, эрүүл мэндийн байдал ямар түвшинд байна вэ?
-Ер нь, амьжиргааны баталгаажих түвшинөөс доогуур амьдарч буй хүн амын тоо их байна. Хэрэглээний сагсан дахь бүтээгдэхүүний нэр төрлийг аваад үзвэл Монгол Улсад амьдрал нь тасарсан хүн амын бүлэглэл бий. Эмзэг бүлгийн амьдрал дорой хэсэг нь маш их хувь эзэлж байгаа. Манай аймгийн хэмжээнд ядуурлын түвшин өндөр. Гэхдээ улирлын чанартай ажил хийж орлого олох боломжтой юм. Ер нь, барилгын хийх, алт олборлох гэх мэтээр аж амьдралаа залгуулдаг боловч ирээдүйд сөрөг үр дагавартай. Наад зах нь, эрүүл мэндийн асуудал хөндөгддөг. Бас ар гэр үр хүүхдүүд нь сургууль завсардах гээд сөрөг үр дагавар их гардаг юм. Хүн бол дэлхий дээрх цорын ганц капитал. Хүн байхгүй бол хөгжил байхгүй. Иймээс хүн төвтэй үйл ажиллагаа их явуулах хэрэгтэй. Эмнэлгээс гадна манай иргэдийн эрүүл мэндээ хамгаалах мэдлэг боловсрол дутмаг байна. Өнөөдөр өдөр тутмынхаа хоол хүнсийг зөв сонгож чаддаг, эрүүл мэнддээ анхаардаг хүнийг боловсролтой хүн гэж хэлнэ. Нөгөө талаас, эмнэлгийн үйлчилгээнд хүнд суртал байна. Яагаад гэвэл, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэн, ахмадуудыг дугаар харгалзалгүй үздэг болох хэрэгтэй.
0 Сэтгэгдэл






















