Төрийн хяналт шалгалтын тогтолцоог боловсронгуй болгох үүрэг бүхий Ажлын хэсгийн хуралдаан болов
“The MongolZ” багийг Монгол Улсын Соёлын элчээр томилов
Голомт банк “Оны онцлох хүүхэд” арга хэмжээг дэмжин ажиллаа
Х.Нямбаатар: Амар тайван, аюулгүй Улаанбаатар хотыг бий болгох зорилгоор цагдаагийн байгууллагад технологийн дэвшлийг нэвтрүүлж байна
Шадар сайд Х.Ганхуяг ОХУ-ын байгалийн нөөц, экологийн сайд А.А.Козловыг хүлээн авч уулзжээ
ТӨК-иудын орлогын 56 хувь, цэвэр ашгийн 89 хувийг “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК, “Эрдэнэт үйлдвэр” бүрдүүлжээ
Дэлбэрэлтэд өртсөн 207 дугаар байрыг буулгаж дууслаа
“Инновацын эзэд” 2025 уралдаант нэвтрүүлгийн I шатны шалгаруулалт үргэлжилж байна
С.Бямбацогт: ТӨХК-иудын хувьцааг олон нийтэд нээлттэй арилжаална
Амгалан дулааны станц хаягдал усыг дахин ашиглаж эхэллээ
Усны асуудлаар түншлэгчид тулгарсан хүндрэлээ зөвшилцлөө

Усны салбар 1990 оноос хойш болсон өөрчлөлт шинэчлэлийн давалгаанд өртсөөр, өндийсөөр өнөөг хүрчээ. Энэ асуудлыг ярьдаггүй хүн ч ховор болж, бүгдээрээ хэлэлцэж буруугаа тогтоодог сайхан цаг ирж. Гэвч урьдны асуудал улам хуримтлагдсаар, бэрхшээл хүндрэл улам даамжирсаар байгааг мартаж болохгүй. Тиймээс усны салбарт дорвитой шинэчлэл үгүйлэгдэж, бүх талын оролцогч хамтрах шаардлага үүссэн тул “Усны түншлэлийг бэхжүүлэх нь” сэдэвт хурал, чуулган зохион байгууллаа. Усны үндэсний хорооны зохион байгуулсан уулзалтад 113 байгууллага, аж ахуйн нэгжийн 200 орчим төлөөлөгч чуулав. Гэвч тэдний ард оролцох хүсэлтэй олон хувь хүн, хуулийн этгээд байсан ч нөхцөл бололцоондоо тааруулж өдий тооны төлөөлөгч хамруулсан гэдгээ зохион байгуулагчид онцолж, хүлцэл өчсөн юм. Энэ удаад тулгамдсан асуудлуудаа тоймлон ярилцаад түүний дараа илүү өргөн хүрээтэй, чиглэл зорилго нь тодорхой арга хэмжээ ч хийж болох. Тодруулбал, “Улсын хэмжээний чуулга уулзалт” зохион байгуулж, олон нийтийг хамруулахаар төлөвлөөд буй юм.
Усны түншлэл гэдэг асуудлыг Дэлхийн банк анх санаачилж байсан гэнэ. 1996 оноос хойш олон улсын хэмжээний түншлэлийн байгууллага бий болжээ. Өдгөө Дэлхийн усны түншлэл байгууллагад 189 улс орон нэгдэж, дэлхийн хэмжээнд 13 газар бүсийн төвүүд ажиллаж буй. Харин Монголын усны түншлэлийг 2013 оны гуравдугаар сард байгуулж, дэлхийн түншлэлд гишүүнээр бүртгүүлсэн бол дотоодын 200 орчим байгууллага үндэсний түншлэлийн гишүүн болохоор гарын үсэг зуржээ. Мөн монголчууд Төв Ази-Кавказын бүсийн төвийн гишүүнээр элссэн. Улмаар Дэлхийн усны түншлэлийн Азийн бүсийн төвийг Улаанбаатар хотод байгуулах санаачилга гаргажээ. Өөрөөр хэлбэл, усны түншлэлийг орон нутаг, үндэсний хэмжээнд, салбарын түвшинд бий болгохоос гадна бүс нутгаа хамарсан түншлэл хөгжүүлэх эрмэлзэл манай улсад бий.
Орчин үеийн усны менежментийн хэлбэрүүд болох Усны нөөцийн нэгдсэн менежмент, голын сав газрын менежмент хөгжүүлэх эхлэл тавигдсан. Энэхүү сайшаалтай үйл хэргийн араас иргэний нийгэм, төрийн бус байгууллагын чадавхийг бэхжүүлэх аргачлалаар төр, хувийн хэвшлийн түншлэлээ улам бататгах шаардлага бодитоор нүүрлэж буйг уулзалтын төлөөлөгчид онцолж байлаа. Хамтын шийдвэр, ил тод нээлттэй ажиллагаа бий болгосноор аливаа асуудлыг хэн нэгний эрх ашигт нийцсэн, үл мэдэгдэх байдлаар бус олон нийтийн төлөө, урагш харсан, ахиц дэвшил, хөгжил авчирна гэж үзэж буй гэнэ.
Өнөөдөр улсын хэмжээнд усны хэрэглээ ямар байгааг анхааралдаа авах цаг ирсэн. Нийслэлд төвийн шугамд холбогдсон 150 мянга гаруй айл өрх бий. Тэдний дөнгөж 80 мянга нь усны тоолууртай байгаа нь усны салбарынханд тулгамдсан асуудал. Үүний улмаас энэ салбар багагүй алдагдал хүлээж, техник, технологийн шинэчлэл хийх боломжгүй байгааг хурлаар хөндөж байв. Өрхийг тоолууржуулъя гэхээр иргэд “Халуун ус гаргахын тулд эхлээд их хэмжээний хүйтэн ус гоожуулдаг учраас тийм хий мөнгө төлөхгүй” гэж татгалздаг аж. Нөгөө талаас усны чанар, тасралтгүй хангамжийн асуудлаа хадгалъя гэхээр хөрөнгө мөнгө олох нь бүү хэл алдагдал нь ихэссээр байдаг. Ёстой л хадны завсар хавчуулагдсан халиуны зулзага шиг байдалд орчихоод энэ хэвээрээ л мөлхөж буй. Нөгөөтэйгүүр, хууль эрхзүйн орчин ч тодорхой бус, асуудлаа шийдвэрлэхэд хангалттай үйлчилдэггүй гэнэ. Иргэдийн зүгээс Хэрэглэгчийн эрхийн тухай болон Шударга өрсөлдөөний гэхчлэн хууль эрхзүйд тулгуурлахыг хүсдэг байна.
Энэ мэт асуудлуудын дунд орон нутагт стандарт, шаардлага хангасан ариун цэврийн үйлчилгээ авч чадаж байгаа эсэх нь эргэлзээтэй. Улсын хэмжээгээр энэ үзүүлэлт дөнгөж 30 гаруй хувьтай байгаа аж. Дийлэнх аймагт ердөө 20 хувь нь шаардлага хангасан үйлчилгээ авч чаддаг гэнэ. Өөрөөр хэлбэл, аймаг, орон нутгийн иргэдэд хүргэх усны үйлчилгээ Мянганы сорилтын сангийн зорилтод нийцэх болоогүй гэсэн үг. Иргэд ундны уснаас хлор амтагддаг, зэвтэй байдаг гэж гомдоллох нь элбэг. Гэвч энэ нь ацан шалаанд орчихсон усны салбарын хамгийн том бэрхшээлээс үүдэлтэй. Тэр нь салбарын алдагдал юм. Одоогийн байдлаар усны үйлчилгээ, аж ахуй эрхэлсэн салбарын хуримтлагдсан алдагдал 100.1 тэрбум хүрсэн гэж судалгааны дүнд дурджээ. 50 шахам жил ашиглагдсан, хүүхдийн зулай шиг нимгэн болтлоо зэвэнд идэгдсэн, хэзээ ч хагарахад бэлэн болчихсон дамжуулах шугам, ашиглалтын хугацаа нь дууссан шахах насос, хуваарилагч зэргийг тогтмол шинэчлэх мөнгө нь тийнхүү алдагдсан гэсэн үг. Хэрэв алдагдалгүй ажиллаж байсан бол нийслэлчүүд ханын цоргоноос гоожсон усаа аягалаад шууд уух боломж бүрдэх байжээ.
Цаашид яах вэ гэдэг асуудал гарах нь мэдээж. Алдагдлаа бууруулах, ажлаа сайжруулах эх үүсвэрийг төсвөөс, хөрөнгө оруулагчдаас хураах бололцоо хомс үед усны хэрэглээний үнийг нэмэх нь хамгийн боломжит арга. Гэвч үүнийг маш болгоомжтой шийдэх хэрэгтэйг төлөөлөгчид сануулсан. Нөгөө талаас авч үзвэл айл өрх телефон харилцаандаа уснаас хэд дахин илүү төлбөр төлж байгааг санах хэрэгтэй. Литр усыг нийслэлийн орон сууцны өрхөд хүргэхэд 75 мөнгө зарцуулдаг бөгөөд сардаа 4500 орчим төгрөгийн төлбөр гардаг байна. Харин суурин утасны нэг минутын яриа 50-150 төгрөг, сар бүрт 20 мянгаас илүү төгрөг тушаадаг. Үүнээс гадна үүрэн телефоны 1-2 гар утас ашиглаж, мөн л төдий хэмжээний зардал гаргадаг. Гэтэл дээрх хоёр хэрэглээний аль нь илүү чухал, амин хэрэгцээтэй вэ гэдгийг жигнээд үзвэл аль нь жин дарах бол.
Хэдий өөрсдөд оногдсон ажлаа бүхий л чадлаараа хийгээд алдагдал хүлээж байгаа ч усны салбарынханд сайшаагдах зүйл бий. Тэд өөрсдийн салбарт олон улсын төсөл, хөтөлбөр олж хэрэгжүүлснээр байгаа бүхнээсээ шинэчлэх шаардлагатайг хамруулсан. Тухайлбал, Бүгд найрамдах Солонгос улсын буцалтгүй тусламжаар 10 сая ам.долларын төсөл хэрэгжүүлж 86 ус дамжуулах төвөө шинэчилж чаджээ. Цахилгааны үнэ нэмэгдсэн нь усны салбарынханд хүчтэй цохилт болсон хэдий ч тэд төслийнхөө үр дүнд усны зардлаа есөн хувь, дулааны зардлаа 11 хувь, цахилгааны зардлаа 18 хувиар тус тус хэмнэсэн тооцоотой байна.

Усны салбар 1990 оноос хойш болсон өөрчлөлт шинэчлэлийн давалгаанд өртсөөр, өндийсөөр өнөөг хүрчээ. Энэ асуудлыг ярьдаггүй хүн ч ховор болж, бүгдээрээ хэлэлцэж буруугаа тогтоодог сайхан цаг ирж. Гэвч урьдны асуудал улам хуримтлагдсаар, бэрхшээл хүндрэл улам даамжирсаар байгааг мартаж болохгүй. Тиймээс усны салбарт дорвитой шинэчлэл үгүйлэгдэж, бүх талын оролцогч хамтрах шаардлага үүссэн тул “Усны түншлэлийг бэхжүүлэх нь” сэдэвт хурал, чуулган зохион байгууллаа. Усны үндэсний хорооны зохион байгуулсан уулзалтад 113 байгууллага, аж ахуйн нэгжийн 200 орчим төлөөлөгч чуулав. Гэвч тэдний ард оролцох хүсэлтэй олон хувь хүн, хуулийн этгээд байсан ч нөхцөл бололцоондоо тааруулж өдий тооны төлөөлөгч хамруулсан гэдгээ зохион байгуулагчид онцолж, хүлцэл өчсөн юм. Энэ удаад тулгамдсан асуудлуудаа тоймлон ярилцаад түүний дараа илүү өргөн хүрээтэй, чиглэл зорилго нь тодорхой арга хэмжээ ч хийж болох. Тодруулбал, “Улсын хэмжээний чуулга уулзалт” зохион байгуулж, олон нийтийг хамруулахаар төлөвлөөд буй юм.
Усны түншлэл гэдэг асуудлыг Дэлхийн банк анх санаачилж байсан гэнэ. 1996 оноос хойш олон улсын хэмжээний түншлэлийн байгууллага бий болжээ. Өдгөө Дэлхийн усны түншлэл байгууллагад 189 улс орон нэгдэж, дэлхийн хэмжээнд 13 газар бүсийн төвүүд ажиллаж буй. Харин Монголын усны түншлэлийг 2013 оны гуравдугаар сард байгуулж, дэлхийн түншлэлд гишүүнээр бүртгүүлсэн бол дотоодын 200 орчим байгууллага үндэсний түншлэлийн гишүүн болохоор гарын үсэг зуржээ. Мөн монголчууд Төв Ази-Кавказын бүсийн төвийн гишүүнээр элссэн. Улмаар Дэлхийн усны түншлэлийн Азийн бүсийн төвийг Улаанбаатар хотод байгуулах санаачилга гаргажээ. Өөрөөр хэлбэл, усны түншлэлийг орон нутаг, үндэсний хэмжээнд, салбарын түвшинд бий болгохоос гадна бүс нутгаа хамарсан түншлэл хөгжүүлэх эрмэлзэл манай улсад бий.
Орчин үеийн усны менежментийн хэлбэрүүд болох Усны нөөцийн нэгдсэн менежмент, голын сав газрын менежмент хөгжүүлэх эхлэл тавигдсан. Энэхүү сайшаалтай үйл хэргийн араас иргэний нийгэм, төрийн бус байгууллагын чадавхийг бэхжүүлэх аргачлалаар төр, хувийн хэвшлийн түншлэлээ улам бататгах шаардлага бодитоор нүүрлэж буйг уулзалтын төлөөлөгчид онцолж байлаа. Хамтын шийдвэр, ил тод нээлттэй ажиллагаа бий болгосноор аливаа асуудлыг хэн нэгний эрх ашигт нийцсэн, үл мэдэгдэх байдлаар бус олон нийтийн төлөө, урагш харсан, ахиц дэвшил, хөгжил авчирна гэж үзэж буй гэнэ.
Өнөөдөр улсын хэмжээнд усны хэрэглээ ямар байгааг анхааралдаа авах цаг ирсэн. Нийслэлд төвийн шугамд холбогдсон 150 мянга гаруй айл өрх бий. Тэдний дөнгөж 80 мянга нь усны тоолууртай байгаа нь усны салбарынханд тулгамдсан асуудал. Үүний улмаас энэ салбар багагүй алдагдал хүлээж, техник, технологийн шинэчлэл хийх боломжгүй байгааг хурлаар хөндөж байв. Өрхийг тоолууржуулъя гэхээр иргэд “Халуун ус гаргахын тулд эхлээд их хэмжээний хүйтэн ус гоожуулдаг учраас тийм хий мөнгө төлөхгүй” гэж татгалздаг аж. Нөгөө талаас усны чанар, тасралтгүй хангамжийн асуудлаа хадгалъя гэхээр хөрөнгө мөнгө олох нь бүү хэл алдагдал нь ихэссээр байдаг. Ёстой л хадны завсар хавчуулагдсан халиуны зулзага шиг байдалд орчихоод энэ хэвээрээ л мөлхөж буй. Нөгөөтэйгүүр, хууль эрхзүйн орчин ч тодорхой бус, асуудлаа шийдвэрлэхэд хангалттай үйлчилдэггүй гэнэ. Иргэдийн зүгээс Хэрэглэгчийн эрхийн тухай болон Шударга өрсөлдөөний гэхчлэн хууль эрхзүйд тулгуурлахыг хүсдэг байна.
Энэ мэт асуудлуудын дунд орон нутагт стандарт, шаардлага хангасан ариун цэврийн үйлчилгээ авч чадаж байгаа эсэх нь эргэлзээтэй. Улсын хэмжээгээр энэ үзүүлэлт дөнгөж 30 гаруй хувьтай байгаа аж. Дийлэнх аймагт ердөө 20 хувь нь шаардлага хангасан үйлчилгээ авч чаддаг гэнэ. Өөрөөр хэлбэл, аймаг, орон нутгийн иргэдэд хүргэх усны үйлчилгээ Мянганы сорилтын сангийн зорилтод нийцэх болоогүй гэсэн үг. Иргэд ундны уснаас хлор амтагддаг, зэвтэй байдаг гэж гомдоллох нь элбэг. Гэвч энэ нь ацан шалаанд орчихсон усны салбарын хамгийн том бэрхшээлээс үүдэлтэй. Тэр нь салбарын алдагдал юм. Одоогийн байдлаар усны үйлчилгээ, аж ахуй эрхэлсэн салбарын хуримтлагдсан алдагдал 100.1 тэрбум хүрсэн гэж судалгааны дүнд дурджээ. 50 шахам жил ашиглагдсан, хүүхдийн зулай шиг нимгэн болтлоо зэвэнд идэгдсэн, хэзээ ч хагарахад бэлэн болчихсон дамжуулах шугам, ашиглалтын хугацаа нь дууссан шахах насос, хуваарилагч зэргийг тогтмол шинэчлэх мөнгө нь тийнхүү алдагдсан гэсэн үг. Хэрэв алдагдалгүй ажиллаж байсан бол нийслэлчүүд ханын цоргоноос гоожсон усаа аягалаад шууд уух боломж бүрдэх байжээ.
Цаашид яах вэ гэдэг асуудал гарах нь мэдээж. Алдагдлаа бууруулах, ажлаа сайжруулах эх үүсвэрийг төсвөөс, хөрөнгө оруулагчдаас хураах бололцоо хомс үед усны хэрэглээний үнийг нэмэх нь хамгийн боломжит арга. Гэвч үүнийг маш болгоомжтой шийдэх хэрэгтэйг төлөөлөгчид сануулсан. Нөгөө талаас авч үзвэл айл өрх телефон харилцаандаа уснаас хэд дахин илүү төлбөр төлж байгааг санах хэрэгтэй. Литр усыг нийслэлийн орон сууцны өрхөд хүргэхэд 75 мөнгө зарцуулдаг бөгөөд сардаа 4500 орчим төгрөгийн төлбөр гардаг байна. Харин суурин утасны нэг минутын яриа 50-150 төгрөг, сар бүрт 20 мянгаас илүү төгрөг тушаадаг. Үүнээс гадна үүрэн телефоны 1-2 гар утас ашиглаж, мөн л төдий хэмжээний зардал гаргадаг. Гэтэл дээрх хоёр хэрэглээний аль нь илүү чухал, амин хэрэгцээтэй вэ гэдгийг жигнээд үзвэл аль нь жин дарах бол.
Хэдий өөрсдөд оногдсон ажлаа бүхий л чадлаараа хийгээд алдагдал хүлээж байгаа ч усны салбарынханд сайшаагдах зүйл бий. Тэд өөрсдийн салбарт олон улсын төсөл, хөтөлбөр олж хэрэгжүүлснээр байгаа бүхнээсээ шинэчлэх шаардлагатайг хамруулсан. Тухайлбал, Бүгд найрамдах Солонгос улсын буцалтгүй тусламжаар 10 сая ам.долларын төсөл хэрэгжүүлж 86 ус дамжуулах төвөө шинэчилж чаджээ. Цахилгааны үнэ нэмэгдсэн нь усны салбарынханд хүчтэй цохилт болсон хэдий ч тэд төслийнхөө үр дүнд усны зардлаа есөн хувь, дулааны зардлаа 11 хувь, цахилгааны зардлаа 18 хувиар тус тус хэмнэсэн тооцоотой байна.
0 Сэтгэгдэл























