"ЭРДЭНЭС ТАВАНТОЛГОЙ" ХК-ИЙН БҮХ ЦАГ ҮЕИЙН НҮҮРСНИЙ ЭКСПОРТЫН ХОНОГИЙН ДЭЭД ХЭМЖЭЭГ ШИНЭЧЛЭН ТОГТООЛОО
Алтан цомын барилдааныг М-Си-Эс Энержи , Апу скайтел багууд 46 даваагаар тэргүүлж байна
“Гермес” худалдааны төвийн нүхэн гарцын туннелийн их биеийн бүтээцийг түлхэх технологиор хийж дууслаа
“МУЗЕЙН ЭРДЭМ ШИНЖИЛГЭЭНИЙ АЖИЛ” СУРГАЛТ ЗОХИОН БАЙГУУЛАГДЛАА
Нэгдүгээр тойрог зам төсөл хэрэгжсэнээр хотын төвөөр дамжих тээврийн эрчим нэмэгдэнэ
Голомт банк Монголын Волейболын Холбоотой хамтран ажиллах гэрээг үзэглэлээ
НӨАТ-ын сугалааны тохирол маргааш явагдана
Гашуунсухайт–Ганцмод боомтын хил дамнасан төмөр замын төслийн барилга угсралтын ажил хэвийн үргэлжилж байна
Хүүхдийн тусламжийн 108 утсанд долоон хоногийн хугацаанд 1575 дуудлага иржээ
СХД-ийн 32 дугаар хороонд 280 хүүхдийн хүчин чадалтай бага сургууль, цэцэрлэгийн цогцолборыг ашиглалтад орууллаа
Японы “Сүмитомо” корпораци Тавантолгойн ордод хөрөнгө оруулагч биш, зөвхөн худалдааны түнш
Тавантолгойн нүүрсний ордыг ашиглах уралдаант шалгаруулалтанд ялсан консорциумд Японы “Сүмитомо корпораци” байгаа гэдэг мэдээ монголчуудын сэтгэлийг амрааж, итгэл төрүүлсэн. Гэтэл бодит байдал огт өөр байна. Хөрөнгө оруулагчдын бүтцийг харуулсан дараах схемийг харна уу.

Эндээс харахад “Сүмитомо корпораци” Таван толгойн ордыг ашиглах “Төслийн компани”-д ямар ч хувь эзэмшээгүй байна. Харин “Төслийн компани”-тай хамтран Худалдааны компани байгуулж, тэр компанийхаа 30%-ийг эзэмшихээр байна.
Өөрөөр хэлбэл, Хонгконгийн хөрөнгө оруулагч “ММС” болон Хятадын хөрөнгө оруулагч “Шенхуа” компанийн хамтран байгуулж байгаа Таван толгойн ордыг ашиглах “Төслийн компани”-тай хамтран түүний олборлосон нүүрсийг зах зээлд худалдах худалдааны компанийн 30% дээр л оролцож байна.
Энэ 30% их учиртай. Иргэд санаж байгаа бол БНХАУ-ын дарга Си Жин Пин 2014 оны 8 дугаар сард Монгол улсад төрийн айлчлал хийх үеэр Монгол улсын Зам, тээврийн яам, Хятад улсын холбогдох байгууллагатай Транзит тээврийн болон далайн боомт ашиглах, төмөр замын тээврийн хөнгөлттэй тарифын зэрэг гэрээнүүдийг байгуулсан. Энэ гэрээгээр Хятад улсад экспортолж байгаа нийт бүтээгдэхүүний 1/3 хувийг Монгол улс Хятадын 7 далайн боомтоор дамжуулан Гуравдагч оронд экспортлох эрх авсан. Мөн тэдгээр далайн боомтууд хүртэл тээвэрлэх төмөр замын тээврийн тарифын хөнгөлөлт авсан.
Эдгээр гэрээнүүд нь “Сүмитомо корпораци”-ийг нүүрсний худалдааны компанид 30%-тай оролцох эрх зүйн үндсийг хангасан юм. Маш тодорхой зүйл нь Сүмитомо ТТ-н хөрөнгө оруулагч биш, харин худалдааны түнш болж байхад хэвлэлээр буруу ташаа мэдээлэл асар их цацагдаж, төөрөгдөл үүсгэсээр байна.

Эндээс харахад “Сүмитомо корпораци” Таван толгойн ордыг ашиглах “Төслийн компани”-д ямар ч хувь эзэмшээгүй байна. Харин “Төслийн компани”-тай хамтран Худалдааны компани байгуулж, тэр компанийхаа 30%-ийг эзэмшихээр байна.
Өөрөөр хэлбэл, Хонгконгийн хөрөнгө оруулагч “ММС” болон Хятадын хөрөнгө оруулагч “Шенхуа” компанийн хамтран байгуулж байгаа Таван толгойн ордыг ашиглах “Төслийн компани”-тай хамтран түүний олборлосон нүүрсийг зах зээлд худалдах худалдааны компанийн 30% дээр л оролцож байна.
Энэ 30% их учиртай. Иргэд санаж байгаа бол БНХАУ-ын дарга Си Жин Пин 2014 оны 8 дугаар сард Монгол улсад төрийн айлчлал хийх үеэр Монгол улсын Зам, тээврийн яам, Хятад улсын холбогдох байгууллагатай Транзит тээврийн болон далайн боомт ашиглах, төмөр замын тээврийн хөнгөлттэй тарифын зэрэг гэрээнүүдийг байгуулсан. Энэ гэрээгээр Хятад улсад экспортолж байгаа нийт бүтээгдэхүүний 1/3 хувийг Монгол улс Хятадын 7 далайн боомтоор дамжуулан Гуравдагч оронд экспортлох эрх авсан. Мөн тэдгээр далайн боомтууд хүртэл тээвэрлэх төмөр замын тээврийн тарифын хөнгөлөлт авсан.
Эдгээр гэрээнүүд нь “Сүмитомо корпораци”-ийг нүүрсний худалдааны компанид 30%-тай оролцох эрх зүйн үндсийг хангасан юм. Маш тодорхой зүйл нь Сүмитомо ТТ-н хөрөнгө оруулагч биш, харин худалдааны түнш болж байхад хэвлэлээр буруу ташаа мэдээлэл асар их цацагдаж, төөрөгдөл үүсгэсээр байна.
Аюулгүй байдал судлаач, докторант Б.Чулуунбат
0 Сэтгэгдэл























