Урин цаг ирсэнтэй холбоотойгоор их хотыг хэрсэн 650 гаруй км зам дээр бүтээн байгуулалтын ажил өрнөж, зарим хэсэгт шинээр авто зам тавих төслүүд хэрэгжих хугацаа ойртов. Зам тээврийн эрэлт болон иргэдийн өсөн нэмэгдэж буй хэрэглээг хангахын тулд энэ онд 40.4 км зам шинээр барихаар болсон. Мөн 54.9 км замыг өргөтгөн шинэчилж, зам гүүр барих, гадаргуун ус зайлуулах шугам, сүлжээ тавих, явган болон авто машины нүхэн гарц барих, байгалийн чулуун зам тавих зэрэг ажлыг энэ онд багтаан хийнэ.
Гэхдээ иргэд зам засварын ажилд тэр бүр ам сайтай байдаггүй. Учир нь, чанаргүй тавьсан замаа ирэх жил нь зассанаар түгжрэл үүсгэж, татварын мөнгөөр туйлж байна гэх шүүмжлэл гардаг. Хэдийгээр зам засвар, өргөтгөлийн ажил сүүлийн хоёр жилийн дотор огцом сайжирсан ч, зарим нэг балагтай компаниудын уршгаар шаардлага хангахгүй зам ашиглалтад оруулах үзэгдэл мэр, сэр бий. Харин дээрх байдлаас ангижрахын тулд, чанар, стандартад нийцсэн авто зам барих талаар замын байгууламжийн зураг төсөл болон барилгын ажлын гүйцэтгэгч байгууллагуудтай Нийслэлийн авто замын газар (НАЗГ)-аас уулзалт зохион байгуулав.
Жил бүрийн өдийд хуралддаг авто замын салбарынхан өнгөрсөн жил Хөгжлийн банкнаас орж ирэх санхүүжилт гацсан, зам өргөтгөн шинэчлэхэд айл өрхүүд газар чөлөөлж өгөхгүйн улмаас саатах болон инженерийн шугам сүлжээ, цахилгааны утас зэрэг асуудал тээр болж байгааг онцолж байсан. Харин энэ жилийн хувьд дээрх асуудлууд төдийлэн тулгарахгүй учир замын зураг төслийн компаниудын гаргадаг нийтлэг алдаа дутагдлыг шүүн хэлэлцлээ. Тухайлбал, зураг төслийн иж бүрдэл дутуу, инженерийн тооцооны үндэслэл тааруу, замын хучлагын бүтэц оновчтой бус, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд зориулсан хөтөч хавтан дээр гэрлийн шон байрлуулдаг зэрэг алдааг зам, засварын компаниуд гаргаж байгааг ярив.
Зам барих материал шаардлага хангаагүй
Өнгөрсөн онд НАЗГ-ын лаборатор далангийн материалын шинжилгээ 89 удаа, элс чулуун материалын шинжилгээ 127, цемент болон эрдэс нунтаг, бетоны шинжилгээг 838, битум болон асфальтбетоны шинжилгээ 777, далангийн нягт тодорхойлох туршилт 1099 удаа, нийт 2930 шинжилгээ хийсэн байна. Гэвч зам, далан барихад ашиглаж байгаа байгалийн элс, чулууны үүрмэг материалуудын 90 хувь нь шаардлага хангаагүй байна. Харин асфальтбетон зуурмагийн үйлдвэрүүдийн ихэнх нь өнгөрсөн онд заводаа шинэчилж ажилласан ч битумын далд агуулахыг цэвэрлэхгүй удаан хугацаанд ашиглах, битумыг лабораторын давтан шинжилгээнд тогтмол хамруулахгүйн улмаас асфальтбетон хольцын чанарт сөрөг нөлөө үзүүлсэн үйлдвэр цөөнгүй байжээ. Дээрх дутагдлыг тухай бүрт нь арилгуулж ажилласан боловч зам барилгын ажил хэрэгжүүлэх зун, намрын богино хугацаанд цаг алдаж, иргэдийг чирэгдүүлэх явдал гарч болзошгүй байдаг аж. Харин материалын шаардлага хангаагүй компанийн тоонд Улаанбаатар зам, засвар ашиглалтын корпорац багтсан бөгөөд “Нутгийн зам”, “Эйч Кэй Би интернэшнл холдинг”, “Самосон”, “Увт инвест”, “Арияа”, “Жинхэнэ зам” зэрэг компани багтжээ.
Хойд чиглэлд карьер дутагдалтай байна
Улаанбаатар хотын баруун чиглэлд Хан-Уул дүүргийн хэмжээнд хайрга, дайрганы карьер ашиглах тусгай зөвшөөрөлтэй нийт 32 аж, ахуй нэгж байдаг байна. Гэвч хотын хойд чиглэлд карьер байхгүй учраас замын ажилд ихээхэн хүндрэл учирдагийг замын компаниуд онцлов. Хотын хойд тал буюу Сүхбаатар дүүргийн 19 дүгээр хорооны нутаг дэвсгэрт “Ар хустайн” карьер байсан ч нөөц нь дуусчээ. Харин НАЗГ-аас хэд, хэдэн тусгай зөвшөөрөлтэй хайрганы карьер санал болгож байна. Тухайлбал, БЗД-ийн II хорооны болон тус дүүргийн XX хороонд байрлах төв замаас 3.5 км зайтай олборлолт хийх боломжтой карьер байгаа аж. Гэхдээ түгээмэл тархацтай ашигт малтмалыг ашиглах зөвлөмж, тавигдах шаардлага зэрэг нь холбогдох хуулийн дагуу зохицуулагддаг учраас хэд, хэдэн замын компани карьерын лицензийн маргааны улмаас эрүүгийн хэрэгт татагдсан аж. Өнөөдрийн байдлаар Улаанбаатар болон хот орчимд 130 гаруй хайрга, дайрганы лицензтэй компаниуд үйл ажиллагаа явуулдаг байна. Тэдгээрээс зам засварын ажилд дайрга ашиглах нь чанар, стандартад илүү нийцэх аж.
Битум цаг агаарын нөхцөлд тохирохгүй
Жилийн жилд хийгдэж байгаа зам засвар арчилгаа муу хийснээс үүссэн асуудал гэдгийг замын компанийн зарим нэг төлөөлөл чухалчлав. Үүнээс дутахгүй бас нэг асуудал нь зам барих ажилд ихээр ашиглагддаг битум гэх бүтээгдэхүүн. Битум нь эрс, тэс уур амьсгалтай манай улсын нөхцөлд тийм ч тохиромжтой биш бөгөөд халуунд нялцайсны улмаас авто замд зураас үүсгэж, хүйтэнд хөлдсөнөөс хагарч, бутардаг шинж чанартай аж. Мөн битум хучилттай зам өвөл хагарахад цас хунгарлаж, хавар, зун нь ус дүүрч авто замын насжилтыг богиносгодог байна. Дашрамд дуулгахад, бид замын зохисгүй ашиглалт, тээврийн хяналт үр өгөөжгүй байгаагаас замын багтаамжийг хангалттай ашиглаж чаддаггүй байна.